Lars Candolin ja Christian Rönnbacka: Riskiretki : seikkailu muinaisilla reiteillä

Riskiretki: seikkailu muinaisilla reiteillä

Tätä kirjaa osasin odottaa, sillä olin jo Facebookista seurannut, kuinka tämä retki etenee. Onhan se nyt varsin mielenkiintoista, kun kaksi miestä vaan päättävät lähteä soutuveneellä Kiinaan… no ei nyt sentään, mutta veneellä kumminkin kohteesta A kohteeseen B. Jos vesi matkalla loppuu, niin sitten vedetään venettä pyörien päällä. Jo heti niin tomppeli ajatus, että se alkoi viehättää, etenkin kun ei itse tarvinut olla sitä suorittamassa.

Christian Rönnbacka on tullut tunnetuksi lähinnä dekkarikirjailijana, joka on luonut komisario Antti Hautalehdon, joka pääasiassa vaikuttaa Porvoossa. Riskiretkellä on mukana myös Lars Candolin, joka taas on myös mukana Rönnbackan dekkareissa. Siis, jos ihan oikein olen ymmärtänyt, niin hän on se Antti Hautalehdon kaveri, joka soittaa ja houkuttelee ystävänsä saareen saunomaan tms.

Riskiretkessä nämä kaksi äijää, Rönnbacka ja Candolin, tekevät Eerikin kronikassa kuvattua Birger Jaarlin ristiretkeä, sitä mahdollista reittiä Tammisaaresta Hämeenlinnaan, sieltä Ähtäriin ja edelleen Pietarsaaren pohjoispuolelle. Matkaa kertyi 750km ja sitä tehtiin 14 osassa.

Kirjassa on runsaasti kuvia ja teksti on riemastuttavaa. Mikäs sen lepposampaa, kuin istua sohvan nurkassa ja nauraa katketakseen kaikille niille tilanteille, joita nämä miehet kävivät läpi. Kerronta oli heti niin hauskaa, vaikka hyvin voi vaan kuvitella, että kun tilanne oli päällä, ei varmasti naurattanut. Silti, oli ihan mahtavaa, kun ollaan juuri lähdetty, tirskautettu oluet ja vene lipuu kaikessa rauhassa, kunnes…. Jee, aina sattuu ja tapahtuu. Kaikki tilanteet oli kuvattu niin herkullisella tyylillä, että miten niistä saikin nauttia, vaikka sankareita palelsi tai olivat ihan märkiä yms.

Riskiretki on muutenkin tehty hyvin taiten, sillä se on kaunis kirja. Kuvat ovat niin mahtavia, mutta kaikkinainen muu on myös upeaa. Fontti ei ole se perinteinen ja kaiken kaikkiaan, koko teos on kuin taideteos. Sitä on äärimmäisen helppo ja kiva lukea ja ihastuin siihen ihan heti kättelyssä. Voisin suositella tätä kirjaa kaikille aikuisille. Tosin sekin ”vaara” voi olla olemassa, että kuinka monen mieleen pälkähtää lähteä omalle ristiretkelle, sillä on meillä vettä…

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 319 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!