Arto Kivimäki: Sankarien aika : Antiikin taruja lapsille 2

Sankarien aika esittelee antiikin Kreikan sankareita. Tapahtumat pyörivät Teeban, Kreikan ensimmäisen kaupungin ympärillä. Henkilöistä ja tapahtumista moni on tuttu vähintäänkin nimeltä, sen verran klassisesta materiaalista on kyse: Oidipus, Dionysos, Perseus, Sisyfos, Sfinksi, Meduusa, Pegasos… Mukana on myös vähemmän tunnettuja taruja, kuten Teeban perustajan Kadmoksen tarina.

En tiedä, miksi kirja on alaotsikoitu lastenkirjaksi. Sitä se ei minun mielestäni ole, sillä tarinoiden sisältö on antiikin tapaan julmaa, ankaraa ja väkivaltaista. Odotin nimen perusteella muutenkin vähän kevyemmän tyylistä kirjaa, tässä on parisataa sivua tekstiä — toki varsin sujuvasti ja helppotajuisesti kerrottuna. En siis ihan heti ole tätä lapsilleni lukemassa, mutta luin itse ja pidin. Tulipahan tutustuttua antiikin Kreikan taruihin hieman syvällisemmin. Esimerkiksi Oidipuksen tarina oli suorastaan herkullisen traaginen.

Kirjaa täydentää mukavasti essee, joka kertoo tarkemmin tarinoista, niiden lähteistä ja henkilöistä. Hyödyllisiä ovat myös lopun kartat ja sukupuut — etenkin ne sukupuut, siinä määrin sekavasti kaikki ovat toisilleen sukua. Tässä kirjassa ei vielä päästy Troijan sotaan asti, joten jatkoa lienee luvassa. Sarjan ensimmäinen osa Aikojen alussa ilmestyi vuonna 2008.