Virpi Kari ja Ari Leskelä (toim.): Suomen toivelaulut

Suomen toivelaulut

Suomi 100 vuotta! Synttärivuoden kunniaksi on tähän kirjaan koottu tuttuja toivelauluja nuotteineen vuosikymmenten varrelta. Ihana, kaunis kirja, jonka otin heti haltuun. Onneksi olin yksin kotona, kun aloin kirjaa käydä läpi, sillä olihan se pakko kokeilla, löytyykö sävel… Löytyi, melkein jokaiseen lauluun!

Laulut on luokiteltu neljään osioon. Ensimmäisessä on “Suomi-lauluja“, jotka ovat kaikille tuttuja. Toisessa ovat maakuntalaulut; niiden kanssa teki vähän tiukkaa, missä sitä oltiin, kun niitä opeteltiin vai olivatko vaan niin vaikeita. No, Nälkämaan laulu tuntuu aina vaan helpoimmalta. Satumaa-osiossa ovat tuttuja kaikki, kuten myös Olen Suomalainen, josta löytyy viimeisiä hittejäkin.

Jokaisen laulun lopussa on pieni tietolaatikko, joko laulusta itsestään, sen synnystä tai sitten säveltäjästä tai laulajasta. Nekin tuttuja, mutta kyllä uuttakin tietoa tuli. En ollenkaan esimerkiksi muistanut sitä, että Helsingin Sanomien lukijat olivat äänestäneet vuonna 2006 Peltoniemen Hintriikan surumarssin Suomen synkimmäksi lauluksi.

Eikä tässä vielä kaikki! Tässä laulukirjassa on myös upea kuvitus, joista suurin osa on Juha Metson, mutta kuvia on haalittu myös muista lähteistä.