Tauno Oksanen: Armoton erämaa

Tätä kirjaa lukiessani sain vinkkejä asiaan perehtyneiltä. Eli:

Jo kirjan nimi Armoton erämaa antaa vihjeen Rukajärven suunnan taistelijoiden vaativasta tehtävästä. Tauno Oksasen kirja on oikeastaan taistelijaopas, jolla voisi olla käyttöä myös tämän päivän varusmieskoulutuksessa.

Oksasen kirja kannattaa lukea Antti Tuurin Rukajärven veteraanien kokemusten ohella, sillä sen avulla ymmärtää kenttävartioiden merkityksen ja niiden taistelijoille asettamat haasteet. Jatkuva vihollisvaara, hyytävät Vienan pakkaset, rotat ja syöpäläiset ja erämaan asettamat muut erityisvaatimukset kerrotaan koruttomasti.

Yhtenäistä rintamalinjaa ei tuolloin ollut. Euroopan suurimman yhtenäisen erämaa-alueen, Pieningän salon sydämessä taistelivat 14. Divisioonan joukot kenraalimajuri Erkki Raappanan johtamina. Kirja keskittyy kuvaamaan divisioonan kuuluneen Rajajääkäripataljoonan 6:n toimintaa ja taisteluja.

Kapteeni Pentti Perttulin ottamat kuvat, taistelukertomukset ja kokemukset ovat ainutlaatuinen osa sotahistoriaamme. Perttuli on tullut tutuksi Rukajärven tie -elokuvasta, jossa kerrotaan hänen johtamastaan tiedusteluretkestä sodan alkuvaiheessa. Tässä kirjassa esitellään myös Perttulin aseveljen, vänrikki Esko Raassinan sotatie.

Erittäin vahvan ja tulivoimaisen venäläisen Puutoisten Sissiprikaatin tunkeutuminen suomalaisten selustaan on yksi kirjan huippukohtia. Tämän sissiprikaatin kohtalosta on kirjoitettu sodan jälkeen sekä Suomen että Venäjän sotahistoriassa. Oksasen kirja antaa autenttisen kuvan sissiprikaatin tuhosta ja siitä kuolemaa pelkäämättömästä asenteesta, jolla prikaatin rippeet selviytyivät pahoja tappioita kärsineen omiensa puolelle.

Tätä kirja suosittelisin kyllä pääasiallisesti miehille.

1. tässä on varmasti tosi hyvä kirja joka kertoo rajajääkäripataljoona 6 taisteluista 1941-1944 sekä partisaaniprikaatin takaa-ajoista 1942 kesällä ja taisteluista kenttävartioissa . harmi kun ei voi amtaa täysiä pisteitä.

Pekka Kimolin

2. Esitys on kokonaisuutena selkeä ja kirja on niin kirjoitettu, että tapahtumia on kohtuullisen helppo seurata. Parasta kirjassa on sen oppikirjamainen selitys tehdyistä valinnoista puolustuksen parantamiseksi silloin, kun puolustuslohko on leveä ja voimavaroja vähän. Esimerkkitapaukset ovat hyvin valittuja ja valaisevat konkreettisia käytännön tilanteita. Kirjassa on huikeaa jännitystä ja henkeäsalpaavia taistelukuvauksia, jotka suorastaan innoittavat lukemaan. Kirjoittajan analyyttinen ote on mieleeni. Tällaista analyyttistä otetta kaipaisi enemmän muissa sotakirjoissa. Kirja tasapainoilee taitavasti teorian, käytännön ja henkilökohtaisten muistelmien välillä. Suosittelen lukemaan!
    Kirjan karttojen värivalinnat olisivat voineet olla hieman selkeämmät.
    On hyvää, että kokemusta siirretään uusille polville. Monissa muissa kirjoissa vain kerrotaan kokemuksia ilman analytiikkaa.
    **** = neljä tähteä viidestä.