Jouni Hynynen: Karjalainen ruletti

Matkoillani kulki ja käsissäni hikeentyi tämä Karjalainen ruletti. Pakkaus sisältää sellaista rulettia, että jos sitä lukisi kuin Raamatun sanaa, voisi luulla, että huonosti käy, kun loppuun päästään. Vaan, kun ei, tätä pokkaria pitää lukea ihan milloin sattuu, missä vaan ja ilman pienintäkään ajatusta. Voi täysin unohtaa kaiken, etenkin sen mitä lukee.

Tämä pikkupokkari panee ruletin pyörimään. Keikkapäiväkirjojen muodossa, väliin sekoitettujan kolumnien siivittämänä Hynynen panee taas omiaan! Osa on jo ennestään tuttuja ja jokunen uusikin juttu saattaa olla joukossa, joskin teemaltaan ne tuntuvat toistavan yhtä ja samaa. Alkoholin juontia.

Se hyvä puoli tässä on, että koska on täysin juoneton juttu käsissä, niin se ei sillai koukuta öitä valvomaan. Luin tätä siis vain päiväsaikaan. Jos ei ole kykyä oikein keskittyä romaanin lukuun, niin tässä lukukokemuksessa sitä ei tarvita. Lukee vaan.

Jos jossain kirjassa tulee vahva samaistumisen tunne, niin  tässä ei tule. Kun Hynynen kertoo, että ”Jumalauta, on paha olo. Koskee joka paikkaan…” niin silti se vaan tekee biisejä, soittaa ja urheilee, saa aikaiseksi vaikka mitä. Jos minä saisin kerrottua noin, tuskin pääsisin ylös sängystä!

Aikuisten satuja ja tarinoita! Kannattaa nauttia sillä onhan verbaalisuus sitä luokkaa, että siitä kuitenkin ihan nauttii!