Simo Sipola: Uuden Euroopan raunioilla

Simo Sipola ei itse ole aivan sen ikäinen, että muistaisi hyvin Kekkosen Suomen, YYA-sopimuksen sekä kylmän sodan aikakauden. Sen ajan nopean lopun hän kyllä näki läheltä ja eli itse – siitä varmasti on osittain poikinut tämä esseekokoelmakin eli maailman ja varsinkin Euroopan nopeasta ja hurjasta muutoksesta, mutta mihin suuntaan…

Sipola pohtii ihmisten elämää eri puolilla Eurooppaa ja kyllä, lukija ehkä hieman hätkähtää ymmärtäessään miten laaja käsite Eurooppa nykyään todellakin on. Mikä on eurooppalainen identiteetti kylmän sodan jälkeen? Millaisia poliittisia ja sosiaalisia ongelmia, etenkin vähemmistökysymyksiä sekä varallisuuden uusjakoa entisissä pienissä sosialistimaissa nykyään on? Tässä keskitytään lähinnä kolmeen alueeseen, jotka aina ovat jossain mielessä olleet rajaseutuja: saamelaisten kotiseutuihin pohjoisessa, vanhaan Keski-Eurooppaan sekä Triesten ympäristön sloveenien asuinseutuun.

Uuden Euroopan raunioilla on erittäin mielenkiintoinen, mukana on runsaasti esimerkkejä yhteistyöstä yli valtiorajojen sekä erilaisista suunnitelmista kehittää muun muassa vähemmistöjen asemaa. Sipola on itse matkustellut alueilla, joten kerrotussa on vahva itse koetun tuntu eivätkä paperimainen byrokratia ja kliseet tule onneksi esille.

Itselleni mielenkiintoisinta oli kirjan aloittanut laaja katsaus Pohjois-Kalotin väestöön, sen nykyoloihin ja tulevaisuuteen. Toiseksi erityisesti selvitys Puolasta oli todella kiinnostava. Toki tämä johtuu aivan omista siteistäni kumpaankin kohteeseen. Jokaisen osion jälkeen on koottu hyvä lähde- ja kirjallisuusluettelo sekä useita nettisivustojen osoitteita, josta varmasti on monelle hyötyä.

Suosittelen luettavaksi kenelle tahansa Euroopan hieman poikkeavista maista ja reuna-alueista sekä kulttuurista kiinnostuneille, aikanaan itse niissä matkustaneille tai opiskelleille tai muuten vain kehitystä ja sen jatkuvuutta arvioiville, itsensä eurooppalaisiksi tunteville! Kannattaa lukea, meitä eurooppalaisia on todella monenlaisia, useampaa kieltä ja kulttuuria edustavia kuin ehkä tuleekaan ajatelleeksi. Uuden Euroopan raunioilla on erittäin lukukelpoinen ja selkeä, mukanaan vievä ja hieman hätkähdyttäväkin esseekokoelma.