Matopelin perilliset

Juho Kuorikoski: Matopelin perilliset

Mobiilipelit ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet suomalaisen peliteollisuuden lippulaiva, joka on myös huomattu kansainvälisesti. Siksi on ymmärrettävää, että mobiilipelaamisen historiaa ja siihen liittyviä ilmiöitä on tarve tallentaa myös kirjalliseen muotoon. Tämä on tietokirjailija Juho Kuorikosken tavoitteena hänen uutuuskirjassaan Matopel... Lue koko vinkki »
Pelitaiteen manifesti

Juho Kuorikoski: Pelitaiteen manifesti

Kokeneella pelitoimittajalla ja -kirjailijalla Juho Kuorikoskella on kirjalleen yksinkertainen agenda: määritellä pelit kahdeksanneksi taiteeksi heti siihen kirjallisuuden, teatterin, kuvanveiston, maalaustaiteen, musiikin, arkkitehtuurin ja elokuvan jatkoksi. Kuorikosken näkemys on, että pelit ovat se lopullinen taidemuoto, johon kaikki muut ta... Lue koko vinkki »
Commodore 64 : Tasavallan tietokone

Juho Kuorikoski: Commodore 64 : Tasavallan tietokone

Juho Kuorikosken tuorein tietokoneiden historiaa käsittelevä teos oli nostalgiantäyteinen lukuhetki. Meille ostettiin Commodore 64 Saksasta 1980-luvun puolivälissä ja Commodore-harrastus jatkui vielä Amiga 500:n parissa ennen kuin PC-koneet veivät voiton. En ole todellakaan yksin kokemuksineni: Commodore 64:ää myytiin Suomessa satoja tuhansia ka... Lue koko vinkki »
X-COM : Tietokonepelien klassikot

Juho Kuorikoski: X-COM : Tietokonepelien klassikot

Vuonna 1994 ilmestynyt UFO: Enemy Unknown nousee jatkuvasti esille, kun listataan parhaita tietokonepelejä. Peli toimi lähtölaukauksena monipuoliselle X-COM-pelisarjalle ja oli samalla jo 1980-luvulla alkaneen pelisuunnittelutyön huipennus. X-COM – Tietokonepelien klassikot kertoo, mistä UFO sai alkunsa ja miten pelin kehittäjä Julian Gollop pää... Lue koko vinkki »
Suuret seikkailupelit

Juho Kuorikoski: Suuret seikkailupelit : tietokonepelien klassikot

Seikkailupelit ovat yksi tietokonepelien perusgenreistä. Alkusysäyksensä genre sai vuonna 1976 valmistuneesta Colossal Cave -pelistä, josta sikisi tekstiseikkailujen lajityyppi. Lajityyppi eli ja kehittyi ja kypsyi interaktiiviseksi fiktioksi, mutta matkan varrella pelit saivat myös kuvitusta. Tekstin osuus peleissä jäi koko ajan vähäisemmäksi, kun... Lue koko vinkki »