Li Kunwu ja Philippe Ôtie: Minun Kiinani

Minun Kiinani

Minun Kiinani on kolmiosainen trilogia, jossa propagandapiirtäjä Li Kunwu kertoo elämästään Kiinassa. Tarina ja kuvitus ovat Lin, käsikirjoituksen on laatinut ranskalainen Philippe Ôtie.

Trilogian ensimmäinen osa, Isän aika, alkaa 1950-luvun alusta Lin vanhempien kohtaamisesta ja päättyy 1970-luvulle puhemies Maon kuolemaan. Matkan varrelle mahtuu siis suuria mullistuksia: ensin Maon kunnianhimoinen Suuri harppaus, joka johti nälänhätiin, ja sitten Kulttuurivallankumous, joka vei maan lähes sisällissodan partaalle. Li selviää nälänhädästä ja Kulttuurivallankumouksessa on muiden nuorten kanssa innokkaasti pistämässä vanhempaa polvea ojennukseen.

Toinen osa Puolueen aika kertoo vaiheista ennen Deng Xiaopingin suurimpia taloudellisia uudistuksia. Li tavoittelee paikkaa kommunistisessa puolueessa, käy sotilaskoulutuksen ja päätyy lopulta propagandapiirtäjän uralleen.

Kolmas osa, Rahan aika, vie meidät 1980-luvun taloudellisen avautumisen ja Tiananmenin aukion verilöylyn kautta nykyaikaan. Kiina on omalla omituisella tavallaan kapitalistinen valtio, jossa saa taas omistaa ja rikastua. Pääseepä Li matkustamaan vallan ulkomaille asti.

Minun Kiinani on hieno dokumentti Kiinan historian dynaamisesta 60 vuoden jaksosta, kuvattuna yhden tavallisen kiinalaisen näkökulmasta. Se on valaiseva aikamatka mielenkiintoiseen maahan. Suosittelen, mutta kannattaa ehdottomasti haalia koko trilogia käsille, sillä tämän hienous on kokonaisuudessa, yksinäiset osat itsessään jättävät kokemuksen vajaaksi.