Pelattu elämä

Aleksandr Manzos: Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut

Vapaa toimittaja ja kirjailija Aleksandr Manzos on monelle aktiiviselle tietokonepelaajalle tuttu laajasta digitaalisia pelejä käsittelevästä kirjallisesta tuotannostaan. Hänen erityisosaamistaan ovat valtavirran ulkopuolelle jääneet digitaaliset pelit ja näitä pelejä Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut esittelee useamman. Manzos k... Lue koko vinkki »
Grimmin saduista Controliin

Tuukka Hämäläinen ja Heidi Rautalahti (toim.): Grimmin saduista Controliin : Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta

Niinhän sitä sanotaan, että nuoret pelaavat liikaa ja lukevat liian vähän. Pisa-tulosten ja lukutaidon heiketessä, kirjat ja pelit nähdään julkisessa keskustelussa usein vastakkaisina tapoina viettää aikaa, mutta onko näiden kahden taiteenlajin välinen suhde pakko nähdä näin vastakkaisena? Tuukka Hämäläisen ja Heidi Rautalahden toimittama kirja Gri... Lue koko vinkki »
Press Reset

Jason Schreier: Press reset : Ruin and recovery in the Video Game Industry

Jason Schreierin kirja Blood, Sweat, and Pixels oli viihdyttävä kirja siitä miten tietokonepelejä oikein tehdään ja miksi se on niin haastavaa. Kritisoin tuolloin kirjaa kuitenkin siitä, että se ei tarpeeksi arvostellut pelialalla yleistä huonoa työkulttuuria, joka kuluttaa työntekijät loppuun. No tällä kertaa valitukselle ei ole aihetta, sillä Sch... Lue koko vinkki »
Pelien äärettömät maailmat

Tuukka Hämäläinen ja Aleksandr Manzos: Pelien äärettömät maailmat : Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä

Keskustelu videopelien turhuudesta on nykyään onneksi hieman harvinaisempaa kuin menneinä vuosina, mutta yhä edelleen keskustelu pysyy sinnikkään yksipuolisena. Myönnetään kyllä, että pelaaminen parantaa erityisesti nuorison kielitaitoa ja reagointikykyä, mutta siihen sen hyvät puolet tuntuvat julkisessa diskurssissa jäävän. Voisiko peleillä kuiten... Lue koko vinkki »

Jason Schreier: Blood, Sweat and Pixels

Pelitoimittaja Jason Schreier on vuosien mittaan tottunut näkemään, että pelifirmojen kulissien takainen elämä on poikkeuksellisen rankkaa työtä. Olivatpa kyseessä suuret peliyhtiöt tai yhden miehen pelistudio, työtunteja ei tyypillisesti hirveästi lasketa, varsinkaan kun julkaisupäivämäärä alkaa häämöttää. Ilmiölle on olemassa jopa oma sanansa, cr... Lue koko vinkki »

Samuli Kraneis ja Kalle Rantala: Kaikki e-urheilusta

E-urheilu on viime aikoina ollut uutisotsikoissa yhä tihenevään tahtiin, mutta tähän mennessä kattavaa katsausta ilmiöön ja sen historiaan ei ole oikein löytynyt kirjamuodossa. Sinänsä oikein mainio E-urheilun käsikirja tosin ilmestyi aikaisemmin tänä vuonna, mutta se on enemmänkin opas lapselle e-urheilun pariin kuin kattava tietokirja e-urheilun ... Lue koko vinkki »
Pelit elämän peilinä

Aleksandr Manzos: Pelit elämän peilinä

Pelitoimittaja Aleksandr Manzos debytoi viime vuonna Kaikkien aikojen pelit -kirjallaan. Kirja esitteli 30 klassikkovideopeliä 1970-luvulta nykypäivään, tuloksenaan mielenkiintoinen, pelialan yleissivistystä edistävä, mutta lopulta aika pinnallinen kirja. Pelit elämän peilinä on sitten hyppy selvästi syvemmälle. Kirjan ydinkysymys on: mitä väliä... Lue koko vinkki »
Pelitaiteen manifesti

Juho Kuorikoski: Pelitaiteen manifesti

Kokeneella pelitoimittajalla ja -kirjailijalla Juho Kuorikoskella on kirjalleen yksinkertainen agenda: määritellä pelit kahdeksanneksi taiteeksi heti siihen kirjallisuuden, teatterin, kuvanveiston, maalaustaiteen, musiikin, arkkitehtuurin ja elokuvan jatkoksi. Kuorikosken näkemys on, että pelit ovat se lopullinen taidemuoto, johon kaikki muut ta... Lue koko vinkki »
E-urheilun käsikirja

Otto Rönkä: E-urheilun käsikirja

E-urheilu on yleistynyt kovaa vauhtia ja noussut Suomessakin televisiolajiksi asti. Se on siis asia, josta aikaansa seuraavan ihmisen olisi hyvä olla selvillä. E-urheilun käsikirja on pieni kirja, jolla voi saattaa itsensä ajan tasalle. Kirja kertoo, mistä e-urheilussa on kyse, miten e-urheilijaksi tullaan, mitä pelejä tällä hetkellä pelataan, m... Lue koko vinkki »
Opi miten kaikki toimii

Oldřich Růžička: Opi miten kaikki toimii

Olen alkuvuodesta sattunut törmäilemään sangen moniin laadukkaisiin lasten tietokirjoihin – ja oppinutkin jokaisesta jotakin. Tällä kertaa kyseessä oleva opus kertoo, miten kaikki toimii. Sen kuusi eri aihealuetta tutustuttavat lukijansa talojen, sähkön, autojen, tietokonepelien, internetin ja rahan kehityshistoriaan sekä nykyisiin käyttötapoihin. ... Lue koko vinkki »
Kaikkien aikojen pelit

Aleksandr Manzos: Kaikkien aikojen pelit

Toimittaja Aleksandr Manzos on valinnut tähän kirjaan 30 klassikkopeliä 1970-luvun alusta tähän päivään. Vaikka kirjan nimi puhuukin laveasti kaikkien aikojen peleistä, kyseessä on siis vain videopelit. Takakannen lupaama "Pelimaailman koko kuva" tarkoittaa siis varsin kapeaa siivua kaikesta pelaamisesta. Peleistä on kirjoitettu muutaman sivun j... Lue koko vinkki »
X-COM : Tietokonepelien klassikot

Juho Kuorikoski: X-COM : Tietokonepelien klassikot

Vuonna 1994 ilmestynyt UFO: Enemy Unknown nousee jatkuvasti esille, kun listataan parhaita tietokonepelejä. Peli toimi lähtölaukauksena monipuoliselle X-COM-pelisarjalle ja oli samalla jo 1980-luvulla alkaneen pelisuunnittelutyön huipennus. X-COM – Tietokonepelien klassikot kertoo, mistä UFO sai alkunsa ja miten pelin kehittäjä Julian Gollop pää... Lue koko vinkki »
Minecraft: Rakenna ihmeellisiä maailmoja

Kirsten Kearney: Minecraft : Rakenna ihmeellisiä maailmoja

Minecraft on paitsi tavattoman suosittu peli, myös varsin suosittu taide- ja askarteluväline. Pelin kuutioista on mahdollista rakennella yhtä jos toista. Jotkut rakentelevat pelatessaan kuutio kerrallaan, toiset käyttävät erillisiä apuohjelmia luodakseen nopeammin ja tehokkaammin valtavia rakennuksia, jotka jäljittelevät oikean maailman paikkoja ta... Lue koko vinkki »
Suuret seikkailupelit

Juho Kuorikoski: Suuret seikkailupelit : tietokonepelien klassikot

Seikkailupelit ovat yksi tietokonepelien perusgenreistä. Alkusysäyksensä genre sai vuonna 1976 valmistuneesta Colossal Cave -pelistä, josta sikisi tekstiseikkailujen lajityyppi. Lajityyppi eli ja kehittyi ja kypsyi interaktiiviseksi fiktioksi, mutta matkan varrella pelit saivat myös kuvitusta. Tekstin osuus peleissä jäi koko ajan vähäisemmäksi, kun... Lue koko vinkki »
Pelien valtakunta

Elina Lappalainen: Pelien valtakunta

Peliteollisuus on uusi Nokia ja Suomessa tehdään maailman parhaat pelit ja niin edelleen. Pelifirmoja Suomessa on ollut jo hyvän tovin, mutta varsinaisesti peliteollisuus nousi koko kansan tietoisuuteen ensin Rovion ja Angry Birdsin myötä ja sitten Supercellin miljardikauppojen ja huippuliikevaihdon räjähdettyä käsiin viime vuosina. Nyt ala on suor... Lue koko vinkki »
Rules of Play

Katie Salen ja Eric Zimmerman: Rules of Play : Game Design Fundamentals

Pelitutkimus on tieteenalana varsin tuore, eikä siitä ole kirjoitettu montakaan hyvää ja kattavaa perusteosta. Rules of Play onkin parasta tähän mennessä näkemääni. Kirja käsittelee pelaamista hyvin kattavasti ja perusteellisesti monesta eri näkökulmasta. Kirja ei välttämättä anna paljoa lukijalle, joka on vain kiinnostunut pelien pelaamisesta, ... Lue koko vinkki »